Stripdagen Haarlem is een tweejaarlijks stripfestival in het centrum van Haarlem dat sinds 1992 bestaat. Het festival bestaat uit tentoonstellingen, meerdere beurzen, lezingen, concerten, filmvoorstellingen, prijsuitreikingen, muzikale optredens en kinderactiviteiten.


Stripdagen Haarlem wordt georganiseerd door Stichting Beeldverhaal Nederland. Het bestuur van de stichting stelt iedere twee jaar een creatieve directeur aan om de programmering te verzorgen. Het stripfestival wordt elke editie door ca. 25.000 tot 30.000 mensen bezocht. Het trekt in vergelijking met de vele andere festivals en evenementen in Haarlem relatief veel bezoekers vanuit heel Nederland en ook komt een aanzienlijke groep tekenaars, uitgevers en bezoekers uit het buitenland.


Thema's

Elke editie van Stripdagen Haarlem heeft een of meerdere hoofdthema's waardoor een podium geboden wordt aan beeldverhalen uit een onderbelichte regio of land. De hoofdthema's van de afgelopen jaren waren:

2002 Strips onder Stroom, Verbonden Beelden en Ecole Pigalle 

2004 "Waar Gebeurd" 

2006 Scandinavië

2008 Wheels & Wallonië (en Brussel)

2010 Oost-Europa 

2012 Arabische Beeldverhaal & Stripatlas 



Thema's Stripdagen Haarlem 2014

Stripdagen Haarlem editie 2014 staat in het teken van:

    • 'De Eerste Wereldoorlog'
Het jaar 2014 zal internationaal in het teken staan van de 100-jarige herdenking van de Eerste Wereldoorlog. Stripdagen Haarlem sluit hierop aan door o.a. de tentoonstelling: 'Inktzwart - WO1 herdacht in strips en cartoons', te organiseren. Tijdens deze vier weken durende tentoonstelling rondom dit thema zal zowel actueel als historisch werk getoond worden. Daarnaast zullen er diverse andere activiteiten rondom dit thema worden georganiseerd.

    • 'De Nieuwe Garde'

Het thema 'De Nieuwe Garde' zal het opkomende nieuwe Nederlandse tekentalent onder de aandacht brengen bij het 'grote' publiek. Elk van de talenten werkt aan (of heeft recentelijk gewerkt aan) ambitieuze graphic novels, die het niveau van de Nederlandse stripcultuur een grote nieuwe boost geeft.



Beurzen

Een belangrijke plek in de programmering van de Stripdagen Haarlem wordt ingenomen door de beurzen. Deze worden georganiseerd in nauwe samenwerking met Het Stripschap. Een deel van de beurzen vindt plaats in De Philharmonie in Haarlem en verder verspreidt het festival zich langs de Grote Kerk richting de Grote Markt. Er zijn drie verschillende beurzen:

  • Verzamelaarsbeurs (uitgevers, stripwinkels, etc.)
  • Antiquair & Tweedehandsbeurs (handelaren)
  • Small Press Beurs (voor individuele tekenaars) 


Huisstijltekenaar

Iedere editie van Stripdagen Haarlem vragen wij een (bekende) tekenaar om onze huisstijl opnieuw vorm te geven aan de hand van de gekozen festivalthema's voor de betreffende editie. Voorgaande edities waren dit; Ever Meulen (1992), Martin Lodewijk (1994), René Windig & Eddy de Jong (1996), Hein de Kort (1998), Joost Swarte (2000), Erik Kriek (2002), Barbara Stok (2004), Lamelos (2006), Roel Smit (2008), Joost Veerkamp (2010) en Peter van Dongen (2012). 


Dit jaar is het de eer aan de striptekenaar/illustrator.....Typex!  


Het grote publiek zal Typex kennen als de tekenaar die in opdracht van het Rijksmuseum het beeldroman Rembrandt (Oog & Blik) afleverde, of als vaste leverancier van OOR en de Filmkrant waar hij zijn liefde voor popmuziek en film in kan uitten. 

 (Making of zie je hier)


Korte Bio Typex

Typex studeerde in 1985 af aan de Rietveld Academie. In 1983 verscheen zijn eerste werk in druk. Hij debuteerde in De Balloen, een anarchistisch stripblad dat ruimte bood aan jong talent en in Het Parool.


In de jaren '90 tekende hij strips voor o.a. Het Parool en de jeugdbladen Hello You! en Taptoe. Daarnaast werkte hij als vaste huisschilder voor de Amsterdamse platenzaak Concerto waar hij grote etalagestukken van pophelden voor maakte.


In 1994 kreeg Typex een vaste striprubriek in Muziekkrant OOR kreeg genaamd: Potpourri, een katern gevuld met onzin en achterklap over de popwereld. De rubriek werd in 1998 beëindigd, maar Typex is illustraties voor OOR blijven maken.


In 1995 was hij een van de 69 medewerkers aan de kettingstrip The Narrative Corpse, die verscheen bij de uitgeverij van Art Spiegelman en Francoise Mouly, RAW Books. Vier jaar later werkte hij ook mee aan het dikste stripboek aller tijden, Comix 2000, ter ere van het millennium uitgegeven door het Franse L'Association.


Zijn debuutalbum Melkman verscheen in 1996. Dit ondertitelde 'prentenboek voor kinderen van alle leeftijden' stond vol knipogen naar invloeden die varieerden van strips tot Vermeer.


Geïnspireerd door de voorbije cultuur van laaglandse jeugdbladen als Robbedoes en Pep en het oude Amerikaanse Mad creëerde hij tevens het Engelstalige eenmanstijdschrift Chorizo.


In 2006 leverde Typex een bijdrage aan het veelgeroemde Strips in Stereo, die opviel door een combinatie van humor en hardheid, een terugkerend element in zijn werk. Dat jaar verscheen ook  De wolkenfabriek, een Gouden Boekje waarvan hij zowel auteur als illustrator is.


In 2010 ontving Typex als eerste stripmaker een Toekenning Extra van het Fonds BKVB. Halverwege 2013 leverde hij zijn graphic novel  Rembrandt  af over het leven van een van Nederlands beroemdste schilders Rembrandt van Rijn. Hier werd eind 2013 de Willy Vandersteenprijs voor beste album van 2012-2013 voor toegekend (lees meer).


Elke editie mag de huisstijltekenaar het STRIPBIER vorm geven. Typex droeg zijn ontwerp en biersmaak op aan vriend en vertrekkend artistiek directeur Stripdagen Haarlem Joost Pollmann. Het STRIPBIER met de naam Polleke Bolleke. Graphic Novel Bier is te koop tijdens Stripdagen Haarlem bij de INFO-stand in de Philharmonie (lees meer).